Aki már utazott vonattal Magyarországon, biztos, hogy talált olyat, aminek „jobbulást kívánt”. A magyar vasúttársaság erőfeszítései mégsem teljesen eredménytelenek. A magyarok 20, a rendszeresen vonattal utazó magyarok 35 százaléka mondta azt, hogy az elmúlt egy évben „inkább javult a MÁV-ról alkotott véleménye”. Jó és kevésbé jó hírek is kiolvashatók a Nézőpont Intézet közcélú kutatásából.
A vasút Magyarország talán legtöbb embert közvetlenül érintő és elérő üzeme. A felnőtt magyarok 18 százaléka (1,4 millió fő) állította, hogy legalább havonta vonatozik, további 30 százalékuk pedig, hogy ennél ritkábban ugyan, de használja a szerelvényeket. Minden második honfitársunk (48 százalék) használta tavaly a kötött pályát. A vasút és szolgáltatásai tehát legalább 4 millió felnőtt magyarnak fontosak évente.
A MÁV szempontjából jó hír, hogy mind az államvasúttal, mind annak szolgáltatásaival többen elégedettek, mint tavaly. A „MÁV-ról alkotott véleménye” egy év alatt az összes magyar ötödének (20 százalék) javult és tizedének (10 százalék) romlott, a többiek nem láttak változást. A társaság szolgáltatásait rendszeresen használók körében azonban kedvezőbb a kép: harmaduk (35 százalék, mintegy félmillió magyar) szemében javult és csak feleannyiuk szemében romlott a MÁV-kép.
A javulás mögött a szolgáltatásokkal való elégedettség emelkedése állhat. Az összes megkérdezett 41, míg a vonatot rendszeresen használók 69 százaléka mondta azt, hogy „összességében inkább elégedett” a MÁV szolgáltatásaival (15, illetve 30 százalék nem). Érdekes, hogy a fiatal felnőttek (40 év alatt) körében különösen jó lett a vasúti szolgáltatásokról alkotott vélemény. Az új nemzedék 51 százaléka is összességében elégedettnek mutatkozott, míg a sokat látott 60 év felettieknek csak 37 százaléka.
A javuló adatok mögött egy-két szolgáltatás sikere állhat. Az összes megkérdezett és a rendszeresen vasúttal utazóknak is a magas aránya volt elégedett a jegyvásárlás lehetőségeivel (74, illetve 82 százalék), a MÁV alkalmazottak tájékozottságával és segítőkészségével (74, illetve 84 százalék), valamint a menetrendek információtartalmával (72, illetve 82 százalék). A MÁV app-je és a nyári internetes jegyvásárlás lehet tehát az egyik magyarázata a fiatalok elégedettségének. A rendszeresen vasúttal utazók harmada (34 százalék) veszi innovatív módon menetjegyét és azok közül, s az összes internetes jegyvásárló 86 százaléka elégedett is volt a körülményekkel.
A jó hírek mellett azonban akadnak figyelmeztető jelek is. A magyar vasút pontosságával és megbízhatóságával az összes felnőtt 55, a rendszeresen vonaton utazók 60 százaléka ugyan elégedett, 31, illetve 39 százalékuk azonban nem. A másik problémás terület az állomások állapota és tisztasága, amellyel ugyan az összes megkérdezett 47, s a rendszeresen vasutazók 51 százaléka mondta magát elégedettnek, de majdnem ugyanannyian (40, illetve 47 százalék) elégedetlennek bizonyultak. Az „50 megújuló állomás” elnevezésű karbantartási program tehát fontos területet akar rendbe rakni, igaz, erről az összes megkérdezettnek csak a negyede hallott.
Módszertan
A Nézőpont Intézet közvélemény-kutatása 2019. november 9. és 14. között készült, 1000 fő telefonos megkérdezésével. A minta reprezentatív a 18 évesnél idősebb lakosságra nem, kor, régió, településtípus és iskolai végzettség szerint. 1000 fős mintanagyság és 95 százalékos megbízhatósági szint esetén a mintavételi hiba 3,16 százalék.
Fotó: MTI Fotótár