A Nézőpont Intézet az országgyűlési választási kampányidőszakhoz hasonlóan elkészítette az európai parlamenti (EP) választási kampány esti híradóinak (TV2, RTL Klub, M1, Duna Televízió, HírTV, ATV) elemzését is.
Az elemzés legfontosabb megállapításai:
• Politikai hírekkel a választópolgárok legkevésbé a kereskedelmi csatornákon találkozhattak a kampányidőszakban; a TV2 híradójában 15 százalék, az RTL Klubon 18 százalék volt a politikai hírek aránya. E mutató – a korábbi tendenciákhoz hasonlóan – az M1 és a Duna Televízió híradójában volt a legmagasabb 57 és 58 százalékkal. Összesítve április 7. és május 25. között a politikai hírek aránya 36,4 százalék volt.
• A vizsgált időszak vezető témáját értelemszerűen az EP-választással kapcsolatos hírek adták, az összes tudósítás 25,9 százaléka volt e csoportba tartozó. A téma vezető szerepét jól jelzi, hogy mindenhol 10 százalék felett volt az ilyen jellegű politikai hírek aránya, azonban az egyes csatornák között jelentős eltérések mutatkoztak.
• Az EP-választással kapcsolatos tudósítások 62,8 százalékát a közszolgálati csatornák adták, így a választópolgárok a pártok európai programjáról és bejelentéseiről leginkább a közszolgálati médiumokból értesülhettek.
• A vizsgált időszak alatt a tíz legtöbb megjelenést eredményező téma közül több a baloldalhoz és a Jobbikhoz kötődő botránytéma volt. Az MSZP belső ügyei jelentették a harmadik legtöbb megjelenést kapó témát (63 megjelenés), míg a Kovács Béla-ügy a negyedik helyre került (60 megjelenés). A Gaudi-Nagy Tamás által rendezett tüntetés 51 megjelenést, a Molnár Zsolt és Sneider Tamás skinhead-múltja pedig 37 megjelenést eredményezett.
• A kormány és kormánypártok az EP-választás híreiben megjelent szereplők 21,6 százalékát, az ellenzék pedig 45,9 százalékát tette ki. Így az ellenzék felülreprezentált volt az EP-választás híreiben. A pártok közül összesítve az MSZP kapta a legtöbb megjelenési lehetőséget.
Az elemzés innen tölthető le.