A Nézőpont Intézet online kutatásában a mémek hatását vizsgálta meg, abból a szemszögből, hogy mennyire használhatók politikai kommunikációs eszközként. A mém fogalmát minden második internetező ismeri, és közülük szinte mindenki (94 százalék) találkozott már mémmel, vagy mémekkel. A politikai mémek esetében nem mutatkozik jelentős eltérés, összességében az internetezők 41 százaléka találkozott már ilyen tartalmakkal.
Ugyan a politikai mémek gyorsan terjednek, azonban politikai hatékonyságuk korlátozott. Az internetezők gyakran találkoznak olyan közéleti vonatkozású mémmel, amelynek üzenetét nem tudják értelmezni. A politikai mémeket ismerők 7 százaléka gyakran, további 48 százalékuk pedig esetekben találkozott már olyan „alkotással”, amelyet nem értett meg. Ebből fakadóan konkrét üzenettovábbításra kevésbé alkalmazható hatékonyan ez az eszköz, azonban egy-egy téma exponálására jól használható, így pedig alakíthatja a közbeszédet. A politikai mémekkel találkozók 42 százaléka válaszolt úgy, hogy előfordult olyan eset, mikor ilyen forrásból értesült valamilyen politikai eseményről.
A politikai mémek nem rendelkeznek azonban véleményformáló vagy mobilizáló hatással. A politikai mémekkel találkozók 2 százaléka válaszolt úgy, hogy valamely látott mém hatására megváltozott egy politikussal kapcsolatban a véleménye, míg mindössze 1 százaléka állította, hogy annak hatására úgy döntött, másra fog szavazni. E sajátosság hátterében az áll, hogy a választópolgárok számára a politikai mémek inkább a szórakozás részei. A kategóriát ismerők 64 százaléka válaszolt úgy, hogy a mémeket inkább szórakoztatás, semmint provokáció céljából készítik. A kutatási adatok alapján a politikai mémek alkalmasak figyelemfelkeltésre és korlátozottan üzenettovábbításra is, de politikai befolyásolásra már nem.
Az elemzés alapjául szolgáló kutatás a magyarországi felnőtt internetezők körében, 1000 fő online megkérdezésével (CAWI) készült 2014 júliusában. A kutatás a 18 és 69 év közötti, hetente többször internetező lakosságra életkor, nem, iskolai végzettség, településtípus és internetezési szokások szerint reprezentatív.
A teljes elemzés innen tölthető le.