A Nézőpont Intézet idén is megvizsgálta, hogy Magyarország miként jelent meg tavaly a világsajtóban. Médiaelemzőink 6795 média-megjelenést vettek górcső alá, amelyek hazánkról jelentek meg 2013-ben 12 ország 57 print és online médiumában.
Az elemzés összefoglalója:
• Elemzésünkben Magyarország média- megjelenéseit vizsgáltuk 12 ország, 57 nyomtatott és elektronikus sajtótermékében. A vizsgált nemzetközi sajtótermékek a 2013-as évben 6795 megjelenést közöltek Magyarországról, átlagosan havi 566 cikk jelent meg.
• A vizsgált országok közül arányaiban a vizsgált szlovák, a lengyel és az osztrák sajtó cikkezett legintenzívebben.
• A Magyarországról szóló külföldi sajtómegjelenések polaritása a következőképpen alakult: 6,7 százalék pozitív, 63,7 százalék semleges, 29,5 százalék negatív. Az internetes médiában megjelent cikkek polaritása tekintetében a semleges hangvételű cikkek aránya volt a legnagyobb, a teljes évi cikkszámnak a 66 százalékát tették ki.
• A külföldi lapok által kiemelten kezelt első három ügy a magyar gazdaság helyzete (1215 darab), a magyar jogállamiság kérdései (1030 darab), Magyarország külkapcsolatai (958 darab) volt.
• A legtöbb magyar vonatkozású pozitív hangvételű cikk arányaiban az orosz Rosszijszkaja Gazeta online kiadásában jelent meg (39 százalékban). Arányaiban a legtöbb negatív hangvételű cikket az olasz sajtó közölte hazánkról: a 77 vizsgált megjelenés 64 százaléka volt negatív, az olasz újságírók leginkább a szélsőjobboldali tendenciákkal kapcsolatos megjelenéseket közölték.
• 2013-ban nagyobb nemzetközi médiafigyelem irányult Magyarországra, mint 2012-ben. Amíg 2012-ben összesen 3585 cikk foglalkozott Magyarországgal, addig, 2013-ban ez a szám 4012-re emelkedett.
• A nagyobb médiaérdeklődés mellett javult az ország nemzetközi médiaképe. A pozitív cikkek száma nem növekedett, a negatívaké dinamikusan csökkent, a semleges tartalmúak pedig emelkedtek.
A pozitív polaritású cikkek mindkét évben 5 százalék körüli értéket mutattak (211, illetve 210 darab), a negatív cikkek aránya 46 százalékról (1662 darab) 33 százalékra (1332 darab) csökkent, míg a semleges cikkek 48 százalékról (1712 darab) 62 százalékra (2470 darab) nőtt.
• 2013-ban Németország közel másfélszer több megjelenésben tárgyalta hazánkat, mint egy évvel ezelőtt. A megnövekedett figyelem a német sajtó munkatársainak fokozott érdeklődésével magyarázható, bizonyos témák ugyanis – mint a jogállamiság és a szélsőjobboldal – prioritást élveznek esetükben.